Sør-varanger Utvikling AS • 28d

Bilde Av

Mattelærer vinner prestisjefylt pris

Mattelærer Pål Harald Hansen på Sandnes- og Bjørnevatn skole har vunnet Holmboeprisen 2024!

Av Christine Galschjødt

Utdanning

Annet

Kommune

04/08/2024

Superlæreren

Pål Harald Hansen er lærerspesialist i matematikk ved Sandnes- og Bjørnevatn skole siden 2019, og har hatt et særlig ansvar for skolens utviklingsprosjekt innenfor utviklende undervisning (også kjent som "russisk matematikk). I fjor ledet han sine elever til å bli norgesmestere i matematikk, etterfulgt av 2. plass i det nordiske mesterskapet.

Pål Haralds samarbeid med næringslivet i kommunen viser hans forståelse for betydningen av å koble matematikkundervisningen til den virkelige verden. Han har vært en brobygger mellom utdanningssektoren og næringslivet, og dette har ikke bare beriket elevenes læringsopplevelse, men har også styrket båndene mellom skolen og lokalsamfunnet. Han har blant annet hatt samarbeid med Kirkenes næringshage, Sør-Varanger Utvikling, norsk test og Tekna ved Bernt Nilsen.

Videre har han blant annet drevet skolens faggruppearbeid i matematikk. Han har hatt systematisk observasjon og veiledning av mattelærere, noe som også beskrives i hans masteroppgave. Dette arbeidet har resultert i gode resultater på nasjonale prøver gjennom flere år for skolen generelt og hans elever spesielt. Dette er et direkte resultat av hans langvarige og målrettede arbeid med å utvikle matematikkundervisningen ved skolen.

Du kan lese mer om arbeidet hans her:

iFinnmark: Pål Haralds metode setter Bjørnevatn på Finnmarkstoppen

Sør-Varanger Avis: Elever fra Sandnes og Bjørnevatn skole skal delta i matte-NM.

iFinnmark: Denne gjengen danket ut 4400 andre elever: Ble norgesmestere i matematikk

iFinnmark: Disse unge talentene fortsetter å imponere: - Eventyret vi har vært med på er helt vanvittig

Vinner den prestisjefylte Holmboeprisen 2024

Hansens arbeid, engasjement og resultater inspirerte hans kolleger og samarbeidspartnere til å nominere han i all hemmelighet for den gjeve Holmboeprisen 2024. Dette var kortversjonen av begrunnelsen som ble sendt inn sammen med nominasjonen:

(...) Alt i alt er Pål Harald Hansen en verdig kandidat til Holmboeprisen. Hans pionerarbeid, dedikasjon til utforskende undervisning, forståelse for viktigheten av tenkende elever, og engasjement for samarbeid med næringslivet gjør ham til en inspirerende lærer og en verdifull ressurs for matematikkundervisningen i Norge. (...)

Idag fikk vi den gode nyheten om at Hansen har vunnet Holmboeprisen 2024!!!🥳🥳🥳🥳

Vi gratulerer Pål Harald Hansen med heder og ære, samt 100 000,- i pengepremie! Dette er vel fortjent! <3

Utgivere: Kirkenes24: Sør-Varanger Utvikling Redaktører: Kirkenes24: Kenneth Stålsett, Sør-Varanger Utvikling Kontakt: [email protected]